دسته بندی نشده

5+1 گلدان مناسب فضای باز از نظر جنس و متریال

گلدان مناسب فضای باز

اگر عاشق گل و گیاه و باغبانی هستید، می‌دانید که داشتن گلدان و پرورش گل‌ها و گیاهان علاوه بر زیبایی، تا چه حد می‌تواند مفید باشد. علاقه دارید کمی رنگ و زیبایی به محیط روف گاردن و حیاط یا ایوان ویلای خود بدهید؟ پیشنهاد می‌کنیم با خرید گلدان فضای باز، دکوری و چیدمانی زیبا و خیره‌کننده خلق کنید. گلدان مناسب فضای باز، قابلیت ماندگاری و عمر بالاتری نسبت به گلدان‌های معمولی دارند.
سؤال اینجاست که چه مدل و جنس گلدانی برای قرار دادن در فضای باز مناسبتر است؟ بد نیست بدانید که برخی از گلدان‌های مناسب فضای باز با یک لایه رزین یا یک لایه اضافه ضد uv پوشانده می‌شوند تا دوام بالاتری داشته باشند. در ادامه چندین جنس گلدان پرطرفدار را به همراه نکات مهمی که پیش از خرید گلدان مناسب فضای باز باید بدانید باهم بررسی می‌کنیم.

 

نکات مهم قبل از انتخاب و خرید گلدان مناسب فضای باز

توجه به نکات مهم قبل از خرید گلدان مناسب فضای باز امری بسیار حیاتی و ضروری است. این نکات به ما کمک می‌کنند تا انتخاب مناسب و دقیق‌تری برای گلدان‌های خود داشته باشیم. در ادامه به چند نکته کلیدی و پر اهمیت پرداخته می‌شود:

 

۱. در نظر گرفتن ابعاد محیط نسبت به گلدان:

اندازه و ابعاد فضا و محیط را در نظر بگیرید. اندازه گلدان شما باید با اندازه فضای شما و همچنین گیاهانی که دوست دارید پرورش دهید مطابقت داشته باشد. اگر فضای کوچکی دارید، چندین گلدان کوچک ست که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند انتخاب کنید. به همین ترتیب، اگر فضای بزرگی دارید، گلدان یا چندین گلدان بزرگ با توجه به نوع گیاه و چیدمان وسایلتان انتخاب کنید. همچنین بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که گیاه انتخابی شما چقدر رشد می‌کند و بزرگ می‌شود و چقدر فضا در داخل گلدان برای ریشه‌های خود نیاز دارند. یک قانون کلی برای انتخاب گلدان این است که ابعاد گلدان باید حداقل یک سوم ارتفاع گیاه شما و همچنین نصف عرض آن باشد.

۲. تناسب مدل گلدان با چیدمان و سلیقه شما:

گلدانی را انتخاب کنید که متناسب با استایل شما و محیطی که قرار است در آن قرار بگیرد باشد و به نوعی مکمل دکوراسیون فضای باز باشد. گلدان‌ها در اشکال، رنگ‌ها، مواد و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند. می‌توانید گلدان‌هایی را پیدا کنید که گرد، مربع، مستطیل، بیضی یا حتی نامنظم ساده، طرح دار، بافت دار یا رنگ شده هستند. اما باید گلدانی انتخاب کنید که شخصیت شما را منعکس کند و با تم فضای باز شما مطابقت داشته باشد. برای مثال: اگر چیدمان فضای باز شما مدرن یا مینیمالیستی است، انتخاب گلدان‌هایی از جنس سرامیکی، فایبرگلاس یا سنگی بهتر است.

ایده برای انتخاب گلدان فضای باز

۳. داشتن زهکشی و تهویه مناسب برای گلدان:

گلدانی را انتخاب کنید که دارای زهکشی و تهویه مناسب باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب گلدان گل میزان زهکشی و تهویه آن است. بدون زهکشی و تهویه خوب، گیاهان ممکن است از پوسیدگی ریشه، بیماری‌های قارچی یا گرمای بیش از حد رنج ببرند. برای جلوگیری از این مشکلات، به دنبال گلدان‌هایی باشید که سوراخی در پایین آن داشته باشند که اجازه می‌دهد آب اضافی از انتهای آن خارج شود. همچنین می‌توانید برای بهبود زهکشی، یک لایه شن یا سنگریزه در ته گلدان قرار دهید یا خودتان زیر گلدان سوراخ ایجاد کنید. گلدان‌های با تهویه مناسب به گیاهان اجازه می‌دهند تا به درستی تنفس کنند و تبادل هوا داشته باشند. این امر به رشد و سلامت گیاهان کمک می‌کند.

 

4.تناسب با شرایط محیطی:

انتخاب گلدان‌ مناسب با شرایط محیطی حاکم در فضای باز، از جمله عوامل حیاتی برای رشد و سلامت گیاهان است. شرایط جوی متغیر از باران و برف تا آفتاب تابان و بادهای قوی، نیازمندی‌های مختلفی را برای گیاهان ایجاد می‌کنند. گلدان‌هایی که با این شرایط سازگاری دارند، به گیاهان اجازه می‌دهند تا با تغییرات جوی مختلف به بهترین شکل ممکن رشد و تغییر یابند. از گلدان‌های مقاوم در برابر آب و باد تا گلدان‌هایی با قابلیت محافظت از گیاهان در مقابل نور خورشید مستقیم، انتخاب صحیح به دلیل شرایط متغیر فضای باز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این انتخاب باعث می‌شود گیاهان در محیط باز بهترین رشد و توسعه را داشته باشند و زیبایی طبیعت را بیشتر افزایش دهند.

 

5. استفاده از خلاقیت و چیدمان گلدان‌های جدید:

چیدمان‌ و ترکیب‌های مختلفی از گلدان‌ها و گیاهان را کنار هم قرار دهید. یکی از ترفندهای جالب چیدمان گل‌های متفاوت (مثلاً چند مدل از کاکتوس) در یک گلدان است. می‌توانید ترکیب‌های مختلفی از گلدان‌ها و گیاهان را متناسب با فضا چیدمان کنید. حتی می‌توانید از تکنیک‌های باغبانی مدرن استفاده کرده و بصورت عمودی گلدان‌ها را روی پایه فلزی یا چوبی قرار داده یا از دیوار یا نرده آویزان کنید یا وسط میز و طاقچه قرار دهید. بنابراین خلاق باشید و از امتحان کردن چیز‌های جدید نترسید.

گلدان طرح صورت و رخ مناسب فضای باز

انواع مدل‌ها و جنس‌های گلدان مناسب فضای باز

با توجه به نکات مهمی که بالاتر اشاره کردیم، گلدان‌ها به عنوان یک ابزار اساسی در دکوراسیون فضای باز، نه تنها به گیاهان زیبایی می‌بخشند بلکه عنصری طبیعی و زیبا به محیط می‌افزایند. اما انتخاب گلدان مناسب فضای باز به جنس و متریال آن بستگی دارد. انواع مختلفی از گلدان‌ها با جنس‌ها و متریال‌های گوناگون موجود است (هر یک با ویژگی‌ها و مزایای خاص خود)
گلدان‌های سرامیکی با زیبایی و مقاومت در برابر شرایط جوی جذب توجه می‌شوند، در حالی که گلدان‌های فایبرگلاس با سبکی سبک و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی بهترین گزینه برای مناطق مرطوب و معرض باران هستند. گلدان‌های پلاستیکی به سبب سبکی و قیمت مناسب، انتخابی عالی برای همه فصول هستند. همچنین، گلدان‌های چوبی و حصیری با ظاهری دست‌ساز و طبیعی، گویی جنبه هنری و زیبایی به فضای باز اضافه می‌کنند. بسته به سبک و سلیقه، بودجه و نوع گیاه، انواع مختلفی از گلدان‌ها طراحی و تولید می‌شوند که برای قرار گرفتن در فضای بیرون مناسب هستند. برخی از محبوب‌ترین و بهترین‌های گلدان ها مناسب برای فضای باز عبارتند از:

 

1. گلدان‌های سفالی یا سرامیکی:

این مدل از گلدان مناسب فضای باز کلاسیک عمدتاً با رنگ‌های خنثی و گرم تولید می‌شوند و تقریباً برای هر گیاهی مناسب بوده و جلو‌ه‌ای عالی دارند. گلدان‌های سفالی و سرامیکی به عبور جریان آب وهوا در داخل گلدان کمک می‌کنند و برای گیاهانی که دوست ندارند بیش از حد آبیاری شوند، ‌ایده‌آل هستند.
از عیوب عمده این گلدان‌ها می‌توان به سنگین بودن اشاره کرد، همچنین تا حدی شکننده و مستعد ترک خوردن در دمای خیلی سرد و منجمد هستند. گلدان‌های سفالی یا سرامیکی در اشکال و اندازه‌های مختلف از گرد تا مربع و بیضی در بازار پیدا می‌شوند و گلدان مناسب فضای باز حساب می‌شوند. برخی از این جنس گلدان‌ها دارای سطوح لعابدار از داخل یا خارج هستند که کمی رنگ و لعاب به فضا و محیط بیرون شما می‌بخشند.

عکس کاور محصول


خرید گلدان سرامیکی طرح چوب


2. گلدان‌های چوبی یا حصیری:

گلدان‌هایی با ظاهر و بافت طبیعی هستند که می‌توانند به خوبی با اکثر چیدمان‌ها در فضای بیرون ترکیب شوند. گلدان‌های چوبی عمدتاً سبک و بادوام هستند و به راحتی هم می‌توان رنگشان کرد. همچنین عایق خوبی برای گیاهان ایجاد می‌کنند و آن‌ها را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارند.این نوع گلدان‌ها به گیاهان اجازه می‌دهند تا به راحتی تنفس داشته باشند و از جریان هوا و تبادل تنفس گیاه با محیط بیرون استفاده کنند. در صورت استفاده از چوب یا حصیر قابل تجدیدپذیر، این نوع گلدان‌ها می‌توانند به عنوان گزینه‌ای عالی برای افراد دوست‌دار محیط زیست مورد استفاده قرار بگیرند. از عیوب این گلدان‌های چوبی باید به پوسیدگی اشاره کرد. گلدان چوبی اگر به مواد نگهدارنده یا آستر آغشته نباشد ممکن است به مرور زمان پوسیده شده، تاب بردارد یا ترک بخورد. گلدان‌های چوبی در انواع مدل‌ها و سبک‌های فانتزی مانند استند جعبه‌ای یا بشکه‌ای یا حتی با طرح تنه درخت در بازار وجود دارند.

با توجه به ویژگی‌های گفته شده، گلدان‌های چوبی یا حصیری می‌توانند به عنوان گزینه‌های منحصربه‌فرد و زیبا و طبیعی برای دکوراسیون و نگهداری گیاهان در گلدان مناسب فضای باز مورد استفاده قرار بگیرند.

 


خرید گلدان مکعب چوبی


3. گلدان‌های بتنی یا سنگی:

گلدان‌های محکم و ظریفی هستند که عمدتاً برای افرادی که طرفدار طرح‌های مینیمالیستی و مدرن هستند جذاب‌تر است. گلدان‌های بتنی یا سنگی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا بوده و برای مناطق بادخیز نیز گزینه‌ای مناسب هستند. گلدان‌های بتنی یا سنگی به دلیل ساختار سخت و استحکام قابل توجه، معمولاً در مقابل ضربه‌ها و خرابی‌ها مقاومت نشان می‌دهند. همچنین برای نگهداری از گیاهان بزرگ و سنگین بدون خطر واژگونی انتخابی عالی می‌باشد. از معایب این گلدان‌های بتنی و سنگی می‌توان به وزن بسیار سنگین آن اشاره کرد مگر اینکه از جنس بتن سبک باشد که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و معمولاً قیمت بالاتری نسبت به گلدان‌های سفالی دارند. یکسری از گیاهان نیز ممکن است در گلدان‌های سنگی سریعتر خشک شوند، بنابراین نیاز به آبیاری بیشتری دارند. گلدان‌های بتنی فضای باز یک لایه روکش ضد uv و یک یا دولایه رنگ نیز برای مقاومت بیشتر دارند. گلدان‌های بتنی یا سنگی می‌توانند به عنوان گزینه‌ای عالی برای خرید بلندمدت بعنوان گلدان مناسب فضای باز در نظر گرفته شوند، زیرا به دلیل مقاومت و پایداری زیاد، به مدت طولانی به شکل قابل قبولی ماندگار می‌مانند.

عکس کاور محصول

گلدان بتنی ماهوت


خرید گلدان بتنی ماهوت


4. گلدان‌های فلزی:

گلدان‌های فلزی بعنوان گلدان مناسب فضای باز گزینه‌ای شیک و خاص هستند که در انواع رنگ‌ها و شکل‌ها تولید می‌شوند. گلدان فلزی بسته به مدل آن اغلب بادوام، مقاوم در برابر زنگ زدگی هستند و به راحتی تمیز می‌شوند.به علت جنس فلزی، این گلدان‌ها به خوبی در برابر ورود و حمله حشرات و آفات به ریشه‌های گیاهان مقاومت می‌کنند. اکثر گلدان‌های فلزی به دلیل ساختار فلزی خود، سبک و وزن کمی دارند که انتقال و جابجایی آنها را آسان می‌کند. همچنین می‌توانند تابش نور و گرما را جذب کنند، که برای برخی از گیاهان که شرایط آب و هوایی گرم را دوست دارند مفید است.

اما این از عیوب گلدان‌های فلزی نیز محسوب می‌شود، زیرا در زیر نور مستقیم خورشید بسیار داغ می‌شوند، که می‌تواند به برخی از گیاهانی که شرایط آب و هوایی معتدل یا خنک را ترجیح می‌دهند آسیب برساند. همچنین در صورت استفاده نادرست، می‌تواند به راحتی فرو رفته شده یا خراشیده شود و زیبایی ظاهری را از دست بدهد. می‌توانید گلدان‌های فلزی را در اشکال و رنگ‌های مختلفی مانند نقره‌ای، مسی یا برنزی و همچنین رنگارنگ پیدا کنید. برخی از گلدان‌های فلزی دارای دسته یا قلاب برای آویزان کردن یا پایه‌های بلند و کوتاه هستند.


5. گلدان‌های فایبرگلاس:

جنس فایبرگلاس مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا، با وزنی سبک و‌ایده‌آل برای محیط‌های داخل خانه و فضای بیرون و بسیار با دوام هستند. گلدان جنس فایبرگلاس می‌تواند در فضای بیرون از خانه، حرارت و گرمای زیاد تا سرما و یخبندان را تحمل کند و همچنین در فصل‌های دیگر سال نیز از گیاه مواظبت می‌کند. گلدان‌های فایبرگلاس در برابر تغییرات دما به عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کنند. این به معنای حفظ دمای مناسب خاک و ریشه‌های گیاهان در فصول مختلف است. معمولاً به عنوان یک عامل حفظ رطوبت برای خاک و ریشه‌های گیاهان عمل می‌کنند و از تبخیر زیاد آب جلوگیری می‌کنند. همچنین سبک بودن گلدان فایبر گلاس در جابجایی، امتیاز بزرگ آن بعنوان گلدان مناسب فضای باز محسوب می‌شود. اگرچه گلدان‌های فایبرگلاس نیز دارای معایبی هستند، مثلاً نسبت به دیگر متریال‌ها قیمت نسبتاً بالایی دارند. گلدان فایبرگلاس در مدل‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود که طرح‌های گلدان مجسمه، گلدان رخ و چهره، گلدان مکعبی و باکسی بسیار پرفروش هستند، برخی از نمونه‌های آن را در ادامه معرفی می‌کنیم:


خرید گلدان طرح رخ


 

 

گلدان فایبرگلاس

فایبرگلاس 450 گرم


خرید گلدان فایبرگلاس الماسی


6. گلدان‌های پلاستیکی:

گلدان‌های پلاستیکی بسته به کیفیت و مدل پلاستیک می‌توانند یک انتخاب عالی برای گلدان مناسب فضای باز و محیط بیرون باشند. برخی از مزایای استفاده از گلدان‌های پلاستیکی این است که سبک وزن بوده، انعطاف‌پذیر هستند، نگهداری آسان و طرح‌های متنوعی دارند. گلدان‌های پلاستیکی به طور کلی ارزانتر از بسیاری از گلدان‌های دیگر هستند، که این ویژگی می‌تواند به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که بودجه محدودی دارند تبدیل شود. با این حال، عیوب زیادی هم دارند که مهمترین آن موضوع بازیافت پلاستیک است و همچنین باید اشاره کرد که گلدان‌های پلاستیکی در شرایط آب و هوایی شدید به سادگی ترک می‌خورند، رنگ و رویشان را از دست می‌دهند و ممکن است عایق یا زهکشی کافی برای گیاهان فراهم نکنند. بنابراین، مهم است که گلدان پلاستیکی را انتخاب کنید که قطور و بادوام بوده، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد وترجیحا در سایه قرار بگیرد.

 

شما از کدام جنس گلدان مناسب فضای باز استفاده کرده‌اید؟

لیست بالا نمونه‌هایی از انواع معروف و پرطرفدار گلدان مناسب فضای باز و بیرون از نظر جنس یا متریال بودند. بهترین روش انتخاب گلدان مناسب برای فضای باز این است که اندازه و ابعاد محیط و نوع گیاهانی که می‌خواهید پرورش بدهید در کنار سبک و چیدمان و رنگ دکوراسیون خود در نظر بگیرید و بررسی کنید تا انتخابی عالی داشته باشید. از تجربه‌هایتان در انتخاب گلدان برای ما و بقیه خوانندگان بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *